Bij veranderingen wordt de communicatie over het actieplan vaak onderschat. Toch is dat cruciaal als u de betrokken medewerkers achter uw verandering wilt krijgen en als u hun werkmethodes wilt veranderen. Deze opleidingsmodule levert u de middelen om een actieplan op te stellen dat is afgestemd op de belangen van het project, op de partners en op elke fase in het project.

Na afloop van deze cursus hebt u bijgeleerd over de volgende zaken:

  • Hoe bepaalt u uw communicatiedoelstellingen?
  • Hoe stemt u uw communicatieplan af op alle betrokken partners?
  • Hoe kiest u de juiste communicatiemiddelen?
  • Hoe past u uw communicatie aan naarmate het project vordert?

En matière de changement, le volet communication du plan d’action est fréquemment sous-estimé. Il est pourtant primordial, quand il s’agit de faire adhérer des personnes à un changement et de transformer leurs habitudes de travail. Cette session vous donne les moyens de déployer un plan de communication adapté aux enjeux, aux acteurs et à chaque phase du projet.

Après ce cours, vous auriez appris:

  • Comment déterminer ses objectifs en matière de communication
  • Comment adapter son plan de communication aux différents acteurs impliqués
  • Comment choisir des moyens de communication adaptés
  • Comment faire évoluer sa communication au fil du projet.
Demande de formation

Een coachingmethode waarvoor niet de tijd wordt genomen, zal waarschijnlijk zijn doel missen of zelfs contraproductief zijn. Maar wat is de juiste aanpak voor een coach: wat moet u zeggen of doen op welk moment?
Deze sessie laat u kennismaken met de verschillende momenten in coaching, van het eerste gesprek tot de consolidatiesessies. Zo kan de gecoachte medewerker in zijn eigen tempo echte vooruitgang boeken.

Na afloop van deze cursus hebt u bijgeleerd over de volgende zaken:

  • Hoe pakt u coaching aan op de lange termijn?
  • Hoe structureert u uw eerste coachinggesprek?
  • Hoe bepaalt u motiverende en realistische doelstellingen voor uw medewerker?

Une démarche de coaching qui ne s’inscrit pas dans la durée a de grandes chances de manquer son objectif, voire d’être contre-productive… Mais comment s’y prendre quand on est coach : que dire ou que faire à quel moment ?
Cette session vous présente les différents moments du coaching, du tout premier entretien aux entretiens de consolidation afin que la personne coachée puisse progresser à son rythme et en profondeur.

Après ce cours, vous auriez appris:

  • Comment gérer votre coaching sur la durée ?
  • Comment structurer votre premier entretien de coaching?
  • Comment fixer des objectifs motivants et réalistes à votre collaborateur ?
Demande de formation
Ceci est un raccourci vers le cours

U kunt een veranderingsproject organiseren, maar weet u in welk opzicht dit verschilt van een klassiek project? Deze opleidingsmodule levert u de middelen om uw actieplan uit te werken, door elke fase in het project correct te plaatsen. Ze helpt u om uw strategie consequent in te voeren en om maatregelen in te plannen om uw medewerkers te mobiliseren, wat cruciaal is voor elke verandering. Deze opleidingsmodule zal de manier waarop u veranderingen organiseert, veranderen!

Na afloop van deze cursus hebt u bijgeleerd over de volgende zaken:

  • Uw actieplan opdelen in drie fasen
  • Uw strategie aanpassen aan uw actieplan
  • De partners mobiliseren

Vous savez organiser un projet, mais connaissez-vous la spécificité d’une telle entreprise dans le cas d’un projet de changement ? Cette session vous donne les outils pour bien élaborer votre plan d’action, en donnant sa juste dimension à chaque phase du projet. Elle vous incite à déployer votre stratégie de façon conséquente, et à bien prévoir des actions liées à la mobilisation des acteurs, un aspect-clé du changement. Cette session changera votre façon d'organiser le changement!

Après ce cours, vous auriez appris:

  • Décomposer votre plan d'action en trois phases
  • Décliner votre stratégie avec votre plan d’action
  • Organiser la mobilisation des acteurs
Demande de formation

Bij een veranderingsproject kunnen uw medewerkers erg verschillend reageren. Of een medewerker nu heftig reageert, terneergeslagen of onverschillig lijkt, het is voor u, als manager, belangrijk om rekening te houden met die opeenvolgende gevoelens en hem tijdens de verandering te begeleiden. Dankzij deze opleidingsmodule zult u in staat zijn om de verschillende fases die een medewerker in een veranderingsproces eventueel doormaakt te bepalen. Ook krijgt u tips om uw communicatie af te stemmen op iedere medewerker en zijn gevoelens.

Na afloop van deze cursus hebt u bijgeleerd over de volgende zaken:

  • Hoe bepaalt u de verschillende fases die een medewerker bij een verandering doormaakt?
  • Hoe stemt u uw communicatie af op de veranderingsfase die de medewerker doormaakt?

Face à un projet de changement, vos collaborateurs peuvent avoir des réactions variées. Qu’un collaborateur réagisse vivement, paraisse abattu ou indifférent, il est important pour vous, son manager, de prendre en compte ses ressentis successifs et de l’accompagner dans le changement. Avec cette session, vous saurez comment repérer les différentes phases que peut traverser un collaborateur confronté au changement. Vous verrez alors comment adapter votre communication en fonction de la personne et de son ressenti.

Après ce cours, vous auriez appris:

  • Repérer les différentes phases que traverse un collaborateur confronté au changement
  • Adapter sa communication envers ce collaborateur selon la phase du changement traversée
Demande de formation

Vandaag de dag vormt verandering op elk niveau een permanente uitdaging, een constante en essentiële noodzaak – een uitdaging waarmee u in het verleden ongetwijfeld al te maken hebt gehad of waarmee u momenteel wordt geconfronteerd. Deze opleidingsmodule helpt u door die verandering heen en bezorgt u een reeks efficiënte instrumenten en technieken om de verandering tot een goed einde te brengen.

Na afloop van deze cursus hebt u bijgeleerd over de volgende zaken:

  • Inzicht verwerven in waar u zich precies bevindt in het veranderingsproces
  • Het veranderingsproces onder controle krijgen en kansen voor uzelf aanwijzen
  • Alles in het werk stellen om de verandering tot een goed einde te brengen.

Aujourd’hui, le changement, à tout niveau, représente un défi constant, une nécessité vitale et de tous les instants, un défi auquel vous avez été et êtes sûrement confronté actuellement. Cette session de formation vise à vous emmener au cœur de ce changement et à vous fournir une série d’outils et de techniques efficaces, capables de vous aider à faire du changement une vraie réussite.

Après ce cours, vous auriez appris:

  • Comprendre où vous vous situez dans le processus de changement
  • Maîtriser le processus de changement et définir les opportunités personnelles
  • Optimiser les chances de faire du changement une réussite
Demande de formation

Dat gaat toch nooit lukken…''; ''Hoe gaan we dat doen? ''; ''Ik wil het best proberen, maar ik beloof niets…''
Herkenbare reacties voor managers die de gewoontes willen doorbreken, moeten reorganiseren of het werkproces moeten veranderen. In de cursus "Veranderingen begrijpen" laten wij u zien dat weerstand tegen veranderingen een natuurlijke en gerechtvaardigde reactie is. Maar hoe kunt u uw medewerkers dan overtuigen? Tijdens deze training krijgt u een eenvoudige, praktische methode van 5 stappen aangereikt om uw team tijdens een vergadering te overtuigen van de odzaak van een project of verandering.
Deze methode kan echt zijn vruchten afwerpen, mits u bepaalde fouten voorkomt. Tijdens deze training helpen wij u op weg, onder meer door te laten zien hoe u kunt voorkomen dat een discussie vastloopt; hoe zorgt u ervoor dat tijdens een vergadering niet van het onderwerp wordt afgedwaald; hoe gaat u om met lastige aanwezigen.

Na afloop van deze cursus hebt u bijgeleerd over de volgende zaken:

  • Hoe voorkomt u dat uw voorstel wordt afgewezen?
  • Hoe laat u een groep op constructieve wijze een project evalueren?
  • Hoe krijgt u alle neuzen dezelfde kant op?
  • Hoe komt u tot een positieve consensus?
  • Hoe brengt u prioriteit aan in een lijst met op te lossen problemen?
  • Hoe spoort u een groep aan om mee te denken over de voor- en nadelen?
  • Hoe zorgt u ervoor dat de constructieve houding de overhand krijgt?

'Ca ne marchera jamais…'' ; ''Comment on va faire ? '' ; ''Je veux bien essayer mais je ne promets rien…''
Tout cadre en entreprise a entendu au moins une fois ce type de réactions lorsqu’il cherche à modifier les habitudes, à réformer l’organisation, à changer les processus de travail. Comme les montrent les modules du programme « Comprendre le changement », les résistances à un changement sont naturelles et légitimes. Alors comment convaincre ? Cette session se propose de vous donner une méthode simple et pratique en 5 étapes pour vendre des projets ou des changements à une équipe en réunion.
Cette séquence peut être très efficace à condition de ne pas commettre certaines erreurs. Cette session a également pour objectif de vous y aider, en vous expliquant notamment comment éviter qu’une discussion ne s’enlise ; comment bien cadrer le sujet de la réunion ; comment gérer les participants difficiles.

Après ce cours, vous auriez appris:

  • Comment éviter le rejet ?
  • Comment analyser un projet en groupe de façon constructive ?
  • Comment stimuler les esprits dans la bonne direction ?
  • Comment parvenir à un consensus positif ?
  • Comment classer par ordre d’importance une liste de problèmes à résoudre ?
  • Comment faire participer le groupe à la recherche des avantages et des inconvénients ?
  • Comment favoriser les attitudes constructives ?
Demande de formation

Veel veranderingsprojecten mislukken omdat ze niet vanaf het begin in goede banen worden geleid. Deze opleidingsmodule levert u de middelen om uw veranderingsproject vanaf de start goed te begeleiden. Door de bestanddelen van het project juist af te bakenen, door de verschillende rollen goed te onderscheiden en door een geschikte projectstructuur op te stellen vergroot u uw kansen om uw veranderingsproject tot een goed einde te brengen.

Na afloop van deze cursus hebt u bijgeleerd over de volgende zaken:

  • De zes pijlers van een veranderingsproject
  • De bedoelingen en doelstellingen van het project bepalen
  • De taakverdeling tussen projectleider en opdrachtgever verduidelijken
  • De onderdelen van een goede projectstructuur bepalen

Beaucoup de projets de changement échouent faute d’avoir été bien cadrés dès le départ. Cette session vous donne les outils pour, d’emblée, bien cerner votre projet de changement. En discernant les composantes du projet, en distinguant les rôles, en rédigeant une lettre de cadrage appropriée, vous vous mettez en position de réussir votre projet de changement.

Après ce cours, vous auriez appris:

  • Les six points clés d’un projet de changement
  • Identifier les enjeux et objectifs du projet
  • Clarifier la répartition des rôles entre pilote et commanditaire
  • Définir les composantes d’une bonne lettre de cadrage
Demande de formation