Managers hebben de gewoonte om taken te delegeren wanneer hun medewerkers gemotiveerd en bekwaam zijn voor de taak in kwestie. Maar u kunt ook taken delegeren om een bepaalde competentie bij uw medewerkers te ontwikkelen. In dat geval moet u hen speciale begeleiding geven, om er zeker van te zijn dat ze de taak tot een goed einde brengen en dat ze de vooropgestelde competenties ook effectief leren.

Na afloop van deze cursus hebt u bijgeleerd over de volgende zaken:

  • Hoe omkadert u delegerend opleiden?
  • Hoe volgt u een dergelijke taak op?
  • Hoe sluit u dit leerproces af?

Les managers ont l'habitude de déléguer quand un collaborateur est motivé et compétent pour la mission envisagée. Mais la délégation peut également se concevoir dans le but de développer une compétence chez un collaborateur. Auquel cas, elle nécessite un accompagnement spécial, pour s'assurer du succès de la mission et de l'acquisition des compétences préalablement définies.

Après ce cours, vous auriez appris:

  • Comment cadrer une délégation à but formateur
  • Comment suivre une telle délégation
  • Comment conclure cette délégation
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Bij het begeleiden van een gedelegeerde opdracht wordt er vanzelfsprekend een overeenkomst opgesteld tussen de leidinggevende en een van zijn medewerkers. We gaan samen ontdekken welke principes we moeten volgen om deze delicate stap - het begeleiden van de medewerker - goed uit te voeren. U voelt vast wel aan dat de juiste dosering in de combinatie 'controle - bewegingsvrijheid' de belangrijkste succesfactor is. Alsu te veel controleert, zult u uw medewerker te veel beperken en verliest u de twee belangrijkste voordelen van delegeren uit het oog: u hoeft de gedelegeerde opdracht niet meer zelf uit te voeren en u geeft uw medewerker een ontwikkelingskans doordat hij kan oefenen op een vooraf afgebakend werkterrein. Geeft u te veel bewegingsvrijheid, dan kan de opdracht een ongecontroleerde ontwikkeling doormaken, met mogelijk desastreuze gevolgen. 
Hoe beperkt u dus de risico's zonder de autonomie van uw medewerker in te perken? Hoe begeleidt u uw medewerker? Dit gaat u in deze module leren.

Suivre une délégation sous-entend, bien sûr, qu’un contrat de délégation a été établi entre le manager et un de ses collaborateurs. Nous allons découvrir ensemble les principes à appliquer pour réussir l’étape délicate du suivi de cette délégation. Vous le pressentez sans doute, le facteur clé de réussite réside dans le dosage de la combinaison “contrôle + liberté d’action”. Trop de contrôle, et vous étoufferez à coup sûr votre collaborateur en annulant par là même les deux principaux avantages de la délégation : vous décharger d’une mission que vous deviez réaliser vous-même, développer votre collaborateur en le laissant s’exprimer sur un terrain balisé à l’avance. Trop de liberté d’action, et la mission peut prendre une tournure non maîtrisée et avoir des conséquences désastreuses.
Alors comment limiter les risques sans limiter l’autonomie ? Comment organiser efficacement le suivi de votre collaborateur ? C’est ce que vous allez apprendre avec cette session.

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Naarmate organisaties complexer worden, kan iemand niet langer alleen alle informatie overzien die nodig is om de beste beslissing te nemen. Om ervoor te zorgen dat de organisatie agile en veerkrachtig blijft, kunnen managers hun teams meer empowerment geven. Empowerment houdt simpelweg in dat u anderen de bevoegdheid geeft om beslissingen te nemen. Empowerment is niet altijd de gemakkelijkste weg. Sommige managers houden er niet van de controle uit handen te geven en mensen kunnen zich gedesoriënteerd of overvallen voelen. Hoe we mensen meer empowerment kunnen geven (en hoe het niet moet) helpt u om vast te stellen wat de valkuilen zijn en hoe u mensen meer empowerment kunt geven.

Na afloop van deze cursus hebt u bijgeleerd over de volgende zaken:

  • Vaststellen wat de mogelijke valkuilen bij empowerment zijn en empowerment verbeteren
  • Een Delegation Board maken

Alors que les entreprises deviennent plus complexes, une seule personne ne peut plus traiter toutes les informations requises pour prendre les bonnes décisions. Pour maintenir la flexibilité et la résilience d'une entreprise, ses cadres peuvent donner à leurs équipes les moyens d'agir. Il s'agit simplement de donner à d'autres personnes le pouvoir de prendre des décisions. Ce n'est toutefois pas toujours évident. Certains managers ont du mal à renoncer au contrôle, et les collaborateurs à qui ils délèguent peuvent se sentir perdus ou dépassés. « Comment responsabiliser les collaborateurs (et comment ne pas le faire) » vous donnera les clés pour mieux responsabiliser vos collaborateurs et éviter les écueils.

Après ce cours, vous auriez appris:

  • Reconnaître les pièges éventuels liés à la responsabilisation et améliorer celle-ci
  • Créer un Tableau de délégation
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U had aan alles gedacht en toch...Uw medewerker doet niet wat u van hem verwacht... De beoogde doelen worden niet gehaald...Uw interne of externe klanten komen bij u klagen...Wat moet u doen als de gedelegeerde opdracht uit de hand loopt? Dit is een nuttige oefening voor een manager. Als u te snel zelf het roer overneemt, loopt u het risico dat uw medewerker gedemotiveerd raakt en dat u de onmisbare vertrouwensrelatie kapot maakt. Als u niets doet, is niemand daarbij gebaat en verliest u uw geloofwaardigheid als manager. 
In deze sessie leert u een eenvoudige en praktische manier om een opdracht die uit de hand is gelopen weer op orde te brengen zonder dat u de basis van uw leiderschap aantast.

Na afloop van deze cursus hebt u bijgeleerd over de volgende zaken:

  • Het vertrouwen van uw medewerkers behouden
  • Een ontspoorde opdracht in vier stappen reorganiseren

Vous aviez tout prévu et pourtant… Votre collaborateur n’a pas fait ce que vous attendiez de lui… Les objectifs assignés sont hors de portée… Vos clients internes ou externes se plaignent à vous… Lorsque la mission que vous avez déléguée dérape, comment procéder ? Voilà un exercice salutaire pour un manager. Si vous reprenez trop brutalement les commandes, vous risquez de démotiver définitivement votre collaborateur et de perdre l’indispensable relation de confiance. Si vous laissez faire, vous ne rendez service à personne et vous jouez votre crédibilité de manager. 
Cette session vous fournit un mode opératoire très simple et très pratique pour recadrer une mission déléguée sans y sacrifier les fondamentaux de votre management.

Après ce cours, vous auriez appris:

  • Préserver le capital confiance avec vos collaborateurs
  • Recadrer une délégation qui dérape en 4 étapes
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Alvorens te delegeren, moet een leidinggevende vaststellen wat zijn kernactiviteiten zijn en wat niet gedelegeerd kan worden. Vervolgens moet hij tijd en energie investeren in het opstellen van een uitbestedingsovereenkomst. Dat wil zeggen dat hij de doelstellingen van de gedelegeerde opdracht omschrijft en de meest geschikte persoon selecteert voor de opdracht. Dit gaat u in deze module leren.

Na afloop van deze cursus hebt u bijgeleerd over de volgende zaken:

  • Wat zijn de verschillende stappen van het delegeren?
  • Hoe bepaalt u welke activiteiten u kunt delegeren en welke niet?
  • Hoe selecteert u de meest geschikte medewerker?
  • Hoe bereidt u de overdracht van de opdracht voor?

Avant d'envisager toute délégation, le manager doit avoir identifié ce qui relève de son cœur de métier et qui n'est pas délégable. Ensuite, il doit investir temps et méthode dans la définition du contrat de délégation. Ce qui veut dire définir les objectifs de la délégation et déterminer le meilleur délégataire pour la mission. C'est ce que va vous apprendre à faire cette session.

Après ce cours, vous auriez appris:

  • Quelles sont les différentes phases de la délégation ?
  • Comment décider quelles sont les activités délégables et quelles sont celles qui ne le sont pas ?
  • Comment optimiser le choix de ses délégataires ?
  • Comment préparer le brief de la délégation ?
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Veel ervaren leidinggevenden en managers zijn het erover eens: delegeren is een van de meest moeilijke aspecten van hun werk. Medewerkers waarderen vooral de leidinggevenden die kunnen motiveren door taken te delegeren.

Na afloop van deze cursus hebt u bijgeleerd over de volgende zaken:

  • Wat is delegeren?
  • Welke argumenten zijn er voor of tegen het delegeren van taken?
  • Wat zijn de risico's van slecht delegeren?
  • Beter leren delegeren aan de hand van zes praktijkvoorbeelden.

De nombreux dirigeants et managers expérimentés témoignent : la délégation est l'un des savoir-faire les plus difficiles à exercer au quotidien. D'après leurs collaborateurs, les managers les plus reconnus sont ceux qui savent motiver par la délégation.

Après ce cours, vous auriez appris:

  • Qu'est-ce que déléguer ?
  • Quels sont les arguments pour ou contre la délégation ?
  • Quels sont les risques d'une délégation mal conduite ?
  • Comment adapter son mode de délégation au travers de 6 cas pratiques ?
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