Wanneer de discussies tussen medewerkers hoog oplaaien, de onenigheid alsmaar toeneemt en elke vorm van communicatie onmogelijk wordt, dan staat er een crisis op uitbarsten. Hoe reageert u wanneer alles muurvast lijkt te zitten? Hoe vermijdt u dat het uit de hand loopt? Hoe deblokkeert u de situatie? Deze opleidingsmodule biedt u concrete antwoorden die u daadwerkelijk helpen op de werkvloer.

Na afloop van deze cursus hebt u bijgeleerd over de volgende zaken:

  • Gedrag dat crisissen uitlokt herkennen en neutraliseren
  • Tegendraads gedrag counteren door de communicatie in een breder kader te plaatsen
  • Via opeenvolgende stappen een uitweg vinden uit de crisis

Quand le ton monte entre collaborateurs, que les positions et désaccords se radicalisent, et que la communication devient impossible, c’est qu’une crise est en train d’éclater.
Dans ces situations où tout semble pris dans une impasse, comment faire pour éviter les processus d’escalade et débloquer la situation ? Cette session vous apporte des réponses concrètes pour agir !

Après ce cours, vous auriez appris:

  • Identifier et désamorcer les comportements susceptibles de déclencher des crises
  • Appliquer une méthode de recadrage face aux obstructions
  • Conduire par étapes successives une sortie de crise.
Demande de formation

Tegenwoordig worden allerlei soorten situaties in de bedrijfswereld als ‘conflict’ bestempeld: van lichte spanningen tussen twee mensen tot openlijke, destructieve ruzies. Nochtans kan het nuttig zijn om een onderscheid te maken tussen de verschillende fasen in het conflictproces, afhankelijk van hoe agressief en vijandig het eraan toegaat. Die verschillende fasen vragen immers allemaal om een andere aanpak. U kunt ze dus maar beter goed onderscheiden, om ze beter op te lossen. Dat leert u in deze opleidingsmodule.

Na afloop van deze cursus hebt u bijgeleerd over de volgende zaken:

  • Het onderscheid maken tussen spanningen, crisissen en conflicten
  • De oorzaken en symptomen herkennen die elk van deze situaties kenmerken

Aujourd’hui, toutes sortes de situations sont qualifiées de conflit dans l’entreprise, du simple malaise entre deux personnes au conflit ouvert et dévastateur. Il est toutefois intéressant de distinguer différentes phases dans le processus conflictuel, en fonction du niveau d’agressivité et d’hostilité. En effet, ces différentes phases ne requièrent pas le même traitement, d’où l’intérêt de bien les identifier, pour mieux y remédier. C’est tout l’objet de cette session !

Après ce cours, vous auriez appris:

  • Faire la distinction entre tension, crise et conflit
  • Identifier l’origine et les symptômes caractérisant chacune de ces situations.
Demande de formation
Ceci est un raccourci vers le cours

Bij conflicten schuiven we de schuld voor de situatie dikwijls in de schoenen van onze gesprekspartners, door ons te beklagen over hun gedrag … Maar als we wat beter kijken dan wordt duidelijk dat we zelf vaak maar al te graag meewerken aan het ontstaan van dergelijke situaties. We laten ons verleiden door onrealistisch en negatief gedrag: als ‘redder’, ‘slachtoffer’ of ‘aanklager’ spelen we rolletjes die het conflict uitlokken en voeden. Deze opleidingsmodule biedt u de kans om de vinger te leggen op deze psychologische mechanismen bij uzelf en bij anderen, zodat u uit de zogenaamde dramadriehoek kunt breken.

Na afloop van deze cursus hebt u bijgeleerd over de volgende zaken:

  • De drie houdingen herkennen die aan de basis liggen van de dramadriehoek
  • De mechanismen bepalen die aan het werk zijn in het rollenspel van de dramadriehoek
  • Verschillende manieren ontdekken om deze rollen te ontmaskeren.

En cas de conflit, il est fréquent de rejeter la responsabilité de la situation sur son interlocuteur, en se plaignant de son attitude… Pourtant, quand on y regarde de plus près, on s’aperçoit que bien souvent, on participe pleinement à l’instauration de cette situation. On se laisse en effet piéger dans des attitudes irréalistes et négatives : tour à tour « sauveur », « victime » ou « persécuteur », nous adoptons des rôles qui provoquent et alimentent le conflit.
Pour en sortir, il convient d’y voir plus clair. Cette session vous permet de pointer ces mécanismes psychologiques chez vous et chez les autres, afin de sortir de ce que l’on appelle le triangle dramatique.

Après ce cours, vous auriez appris:

  • Reconnaître les trois attitudes initiatrices du triangle dramatique
  • Identifier les mécanismes à l’œuvre dans les jeux du triangle dramatique
  • Découvrir les différentes manières de sortir de ces jeux
Demande de formation