Tegenwoordig worden allerlei soorten situaties in de bedrijfswereld als ‘conflict’ bestempeld: van lichte spanningen tussen twee mensen tot openlijke, destructieve ruzies. Nochtans kan het nuttig zijn om een onderscheid te maken tussen de verschillende fasen in het conflictproces, afhankelijk van hoe agressief en vijandig het eraan toegaat. Die verschillende fasen vragen immers allemaal om een andere aanpak. U kunt ze dus maar beter goed onderscheiden, om ze beter op te lossen. Dat leert u in deze opleidingsmodule.
Na afloop van deze cursus hebt u bijgeleerd over de volgende zaken:
- Het onderscheid maken tussen spanningen, crisissen en conflicten
- De oorzaken en symptomen herkennen die elk van deze situaties kenmerken
Aujourd’hui, toutes sortes de situations sont qualifiées de conflit dans l’entreprise, du simple malaise entre deux personnes au conflit ouvert et dévastateur. Il est toutefois intéressant de distinguer différentes phases dans le processus conflictuel, en fonction du niveau d’agressivité et d’hostilité. En effet, ces différentes phases ne requièrent pas le même traitement, d’où l’intérêt de bien les identifier, pour mieux y remédier. C’est tout l’objet de cette session !
Après ce cours, vous auriez appris:
- Faire la distinction entre tension, crise et conflit
- Identifier l’origine et les symptômes caractérisant chacune de ces situations.