Analyser un problème complexe grâce à un arbre de questionnement (résolution de problème).Lorsqu'on conduit une réflexion stratégique, les questions semblent souvent se bousculer et y répondre est d'autant plus délicat que les réponses dépendent la plupart du temps les unes des autres. Comment être exhaustif sans être redondant ? Cette session propose donc une méthode de résolution de problèmes adaptée à la réflexion stratégique : l'arbre de questionnement. Cette méthode, utilisée par de très nombreux consultants, permet de structurer la réflexion et de hiérarchiser rapidement les questions et les objectifs stratégiques. Elle est ici illustrée par deux cas concrets permettant une appropriation rapide.

Wanneer we een strategische analyse maken, komen er vaak allerlei vragen in ons op. Het beantwoorden van die vragen is vaak lastig omdat de antwoorden meestal van elkaar afhankelijk zijn. Hoe kunnen we alles aan bod laten komen zonder dat er overlap ontstaat? In deze sessie maakt u kennis met een methode voor het oplossen van problemen die met name geschikt is voor strategisch denken : de probleemboom. Deze methode, die wordt gebruikt door talloze adviesbureaus, helpt u om uw gedachten te ordenen, prioriteiten te stellen en strategische doelen te identificeren. Opdat u de methode van de probleemboom snel onder de knie krijgt, gebruiken we twee concrete voorbeelden ter illustratie.

Aanvraag indienen

Hoe concurreren grote groepen met meerdere activiteiten met elkaar? Waarom neemt een moederbedrijf een nieuwe activiteit over? Hoe ontwikkelt een moederbedrijf de prestaties van zijn activiteitenportefeuille? Op al deze strategische vragen vindt u in deze Sessie een antwoord.
Na afloop van deze cursus hebt u bijgeleerd over de volgende zaken:

● Waardoor wordt de concurrentie tussen groepen bepaald?
● Hoe voegt een moederbedrijf waarde toe aan zijn activiteiten?
● De 3 vormen van concurrentievoordeel van moederbedrijven

Aanvraag indienen
SWOT (Sterktes/Zwaktes/Kansen/Bedreigingen) is de eerste stap binnen de strategische analyse. Het lijkt een vrij eenvoudige methode, maar er zijn veel valkuilen. Een sterkte moet niet worden verward met een kans, een belangrijke succesfactor niet met een prestatie-indicator of een interne analyse met een externe analyse. Hoe wordt een SWOT-analyse uitgevoerd? Hoe leert u de fijne kneepjes kennen? Maar ook: wat zijn de beperkingen? Dat is wat u leert in deze sessie.

Aanvraag indienen
Wat is de SWOT-matrix? Waarvoor dient de matrix? Waar staan de letters S, W, O en T voor? Waar staan de vier onderdelen in de SWOT-matrix?

Aanvraag indienen

Deze Sessie gaat over een discussie die het wetenschappelijk onderzoek al jaren bezighoudt. Klopt het dat het succes van een onderneming wordt bepaald door haar omvang, zoals Richard d’Aveni aanvoert? Of moeten we er net als Michael Porter van uitgaan dat de kenmerken van de eigen bedrijfstak bepalen hoe een onderneming presteert? De kritiek op het vijfkrachtenmodel van Porter richt zich op 3 hoofdpunten, die in deze Sessie worden behandeld.

Na afloop van deze cursus hebt u bijgeleerd over de volgende zaken:
Waarom wordt er gezegd dat het model van Porter:

● te beperkt is op dynamisch niveau?
● te weinig rekening houdt met het fenomeen hyperconcurrentie?
● de oorzaken van operationele efficiëntie en organisatorische prestaties door elkaar haalt?

Aanvraag indienen

Hoe creëert en behoudt u concurrentievoordeel in een economie met vrije concurrentie? Hoe kunt u gebruikmaken van de interactie tussen de verschillende actoren in de concurrentiedynamiek om een dominerende positie op de markt te veroveren? Dit leert u in deze sessie, aan de hand van de theorie van het concurrentievoordeel die de Michael Porter in de jaren 80 in de VS heeft ontwikkeld. Deze theorie is uitgegroeid tot het fundament waarop bedrijven hun strategieën baseren.
Na afloop van deze cursus hebt u bijgeleerd over de volgende zaken:

● Wat zijn de criteria voor de analyse van de concurrentiepositie van een bedrijf (vijf krachten)?
● Hoe ontstaat de concurrentiedynamiek in een sector?
● Welke strategieën leiden tot een duurzaam concurrentievoordeel?

Aanvraag indienen