Wat uw functie binnen het bedrijf ook is, klanttevredenheid moet altijd een van uw prioriteiten zijn. In eerste instantie moet u dan ook bepalen wie uw klanten zijn: dat kunnen interne klanten zijn of klanten buiten het bedrijf. Wanneer u weet wie uw klanten zijn, moet u zich bewust zijn van hun verwachtingen, zodat u een procedure kunt invoeren die hieraan tegemoetkomt. Ten slotte moet u in laatste instantie controleren of uw klanten wel degelijk tevreden zijn, en uw procedure bijsturen als dat nodig is.
Na afloop van deze cursus hebt u bijgeleerd over de volgende zaken:
- Hoe bepaalt u de verwachtingen van uw klanten?
- Hoe ontwikkelt u een service die voldoet aan de verwachtingen?
- Hoe verzekert u zich ervan dat uw klanten ook echt tevreden zijn?
Quelle que soit votre fonction dans l’entreprise, la satisfaction client doit faire partie de vos préoccupations. Cela exige dans un premier temps de bien avoir identifié vos clients : il peut s’agir de clients internes ou externes à l’entreprise. Une fois ces clients identifiés, il faut être conscient de leurs attentes afin de mettre en place une procédure qui permette d’y répondre. Enfin, la dernière étape consiste à vous assurer de la satisfaction de vos clients, pour au besoin ajuster la procédure mise en place.
Après ce cours, vous auriez appris:
- Comment identifier les attentes des clients
- Comment mettre en place un service qui soit en phase avec les attentes des clients
- Comment s’assurer de la satisfaction effective des clients
- Teacher: Sybille Genyn