De waardering die u toont voor uw medewerkers draagt in grote mate bij tot hun motivatie op de werkplek. Het is daarom belangrijk dat u de ideeën die ze tot een goed einde hebben gebracht naar waarde weet te schatten. Die waardering moet in de eerste plaats komen van hun eigen manager, van u dus. Maar u gaat ook voorbeeldideeën binnen het bedrijf toejuichen om de competitiegeest aan te wakkeren en een dynamiek in stand te houden die het bedenken en uitwerken van ideeën bevordert. En wat met de mislukkingen? Gaat u enkel op een koele en rationele manier analyseren wat er is foutgegaan? Dat is niet de juiste aanpak ... Het kan heel nuttig zijn om de waarde van bepaalde mislukkingen te erkennen: die niet waagt die niet wint.
Na afloop van deze cursus hebt u bijgeleerd over de volgende zaken:
- De drie momenten waarop u uw medewerker bedankt voor zijn idee
- Goede en slechte methodes om ideeën openlijk erkenning te geven
- Het nut om de waarde van bepaalde mislukkingen te erkennen
La reconnaissance que vous accordez à vos collaborateurs contribue largement à leur motivation au travail... D’où l’importance de valoriser les idées qu’ils ont menées à bien. Cette reconnaissance, c’est d’abord vous qui allez l’accorder en tant que manager direct. Mais vous allez également relayer les idées exemplaires au sein de l’entreprise, pour créer de l’émulation et entretenir la dynamique de proposition et de réalisation des idées. Et les échecs ? Vont-ils uniquement faire l’objet d’une recherche froide et rationnelle de leurs causes ? Ce serait une erreur... Il peut être bénéfique de reconnaître la valeur de certains échecs : mieux vaut essayer et échouer qu’échouer à essayer.
Après ce cours, vous auriez appris:
- Les trois occasions de remercier votre collaborateur pour son idée
- Les bonnes et mauvaises pratiques de reconnaissance collective des idées
- L’utilité de reconnaître la valeur de certains échecs