
Mensen leiden, is de prestaties managen. Dat houdt in dat de manager de omstandigheden schept die goede prestaties bevorderen. Wat zijn die omstandigheden? Met andere woorden: wat verwachten medewerkers precies van een manager? Deze opleidingsmodule biedt een overzicht van de belangrijkste verwachtingen die medewerkers van het management hebben en koppelt aan elke verwachting de bijpassende managementdaad.
Na afloop van deze cursus hebt u bijgeleerd over de volgende zaken:
- Identificeren wat uw medewerkers precies van het management verwachten
- Welke managementdaad past bij elke verwachting?
- Welke fouten moet u bij elke managementdaad vermijden?
Manager les personnes, c'est les conduire à la performance. Cela implique pour le manager de créer les conditions favorables à l'atteinte de cette performance. Quelles sont ces conditions ? Autrement dit, quelles sont les attentes des collaborateurs vis-à-vis du management ? Cette session fait le point sur les principales attentes de vos collaborateurs en termes de management et associe à chaque attente la pratique de management qui y répond.
Après ce cours, vous auriez appris:
- Identifier les attentes de vos collaborateurs concernant le management
- Quelles sont les pratiques de management adaptées à ces attentes
- Quels sont les pièges à éviter pour chacune de ces pratiques

Een visie hebben wordt vaak beschouwd als iets dat slechts weggelegd is voor roekeloze directeuren. De huidige zakelijke realiteit laat zien dat visies plaats kunnen vinden en zelfs cruciaal zijn op elk niveau van een onderneming.
On croit souvent que la vision est l’apanage des dirigeants. Dans la réalité, on observe que la vision peut et doit exister à tous les niveaux de l’entreprise.
Apply for this course
Vaak moeten we met beperkte informatie beslissingen nemen, en wanneer dat gebeurt, is het rationele brein niet genoeg. Als we geconfronteerd worden met een moeilijke beslissing, ziet u hier hoe we kunnen omgaan met de wervelwind van feiten, emoties en behoeften, en hoe we zelfempathie kunnen gebruiken om betere beslissingen te nemen.
Na afloop van deze cursus hebt u bijgeleerd over de volgende zaken:
- Uw gevoelens en behoeften beter begrijpen en ze scheiden van die van anderen
- Uw behoeften gebruiken om betere beslissingen te nemen
Nous devons fréquemment prendre des décisions en nous appuyant sur des informations limitées. Dans un tel cas, le cerveau rationnel ne suffit pas. Cette formation explique comment gérer le tourbillon de faits, d'émotions et de besoins qui nous aspire quand vient le moment de prendre une décision difficile. Elle explique également comment exploiter l'auto-empathie pour prendre des décisions plus avisées.
Après ce cours, vous auriez appris:
- Mieux comprendre vos sentiments et vos besoins et les distinguer de ceux des autres
- Exploiter vos besoins pour prendre de meilleures décisions

Course duration: 1,84h
Leadership—the art of influencing and developing others to achieve their highest potential—is often identified as the most critical role in an organization. But what is effective leadership and how do you cultivate it? In this course, leadership consultant and global workforce expert Dr. Shirley Davis covers the basics of leading yourself and others. Along the way, she identifies the critical competencies and best practices for effectively leading today and in the future. Learn how to lead across differences and cultivate a more inclusive workplace; establish trust; build relationships up, down, and across the organization; lead change through agility and resilience; have difficult conversations; and more.
Topics include:
This course is in French only. If this is not a problem for you, by all means go ahead and apply.

Voor een goede bedrijfsstrategie moet u nauwkeurig bepalen wat u kunt doen en wat u wilt doen. Op welke middelen, vaardigheden en interne motivatie kunt u rekenen? Dat leert u in deze sessie.
Pour mettre en place une stratégie d’entreprise pertinente, vous devez déterminer clairement ce que vous pouvez et ce que vous voulez faire. Sur quels moyens, sur quelles compétences, sur quelle motivation en interne pouvez-vous vous appuyer ?
Apply for this course
Management is veel te belangrijk om aan managers over te laten. Veel leiders weten niet hoe ze managementproblemen moeten aanpakken en de meeste kenniswerkers beseffen niet dat zij ook verantwoordelijk zijn voor een deel van het management. Management 3.0 gaat uit van het principe dat management een taak is voor iedereen. De basisprincipes van Management 3.0 helpen u om vast te stellen wat de valkuilen in managementpraktijken zijn en om te begrijpen hoe u de dingen goed doet.
Na afloop van deze cursus hebt u bijgeleerd over de volgende zaken:
- Vaststellen wat de mogelijke valkuilen in managemenpraktijken zijn
- Begrijpen hoe u de dingen goed doet met Management 3.0
Le management est trop important pour être confié aux seuls managers. Bon nombre de dirigeants ont du mal à régler leurs problèmes de management, et la plupart des professionnels du savoir ne réalisent pas qu'une part de management leur revient. Le Management 3.0 part du principe que le management est l'affaire de tous. Les principes du Management 3.0 vous aideront à éviter les écueils que comportent les pratiques de management et à identifier la bonne façon de procéder.
Après ce cours, vous auriez appris:
- Reconnaître les pièges éventuels liés aux pratiques de management
- Identifier la bonne façon de procéder conformément au Management 3.0

Bent u net als manager gestart en wordt u overstelpt met informatie over uw nieuwe activiteit die u snel moet verwerken? Vraagt u zich af hoe u de belangrijkste gegevens kunt identificeren en uitfilteren?
Deze opleidingsmodule helpt u
daarbij: ze reikt u een methode in vijf stappen aan om de identiteitskaart van uw afdeling op te stellen.
Aan de hand van het voorbeeld van Michiel de Gouw, die kort geleden tot manager benoemd werd, achterhaalt en beschrijft u achtereenvolgens
de taak van uw afdeling, haar klanten en hun verwachtingen, haar activiteiten en processen, en tot slot haar leveranciers – zowel interne als externe – en de eisen die u aan hen moet stellen.
Na afloop van deze opleidingsmodule hebt u uw
afdeling in haar omgeving gesitueerd en beschikt u over een definitie en beschrijving van de belangrijkste informatie over uw afdeling die u snel moet kennen.
Na afloop van deze cursus hebt u bijgeleerd over de volgende zaken:
- Hoe situeert u uw afdeling in haar omgeving?
- Hoe stelt u de identiteitskaart van uw afdeling op?
- Welke essentiële informatie over uw afdeling moet u zeker kennen?
Vous venez de prendre une fonction de manager et vous êtes submergé par la masse des informations que vous devez intégrer en très peu de temps au sujet de votre nouvelle activité ? Vous vous demandez comment identifier et obtenir les données les plus importantes ?
Cette session vous aide dans cette démarche en vous proposant une méthode en 5 étapes pour dresser la carte d’identité de votre unité.
En suivant l’exemple de Michael Gray, un manager récemment promu, vous identifierez et décrirez successivement la mission de votre unité, ses clients et leurs attentes, ses activités et ses processus, et enfin ses fournisseurs - internes et externes- et les exigences que vous devez avoir vis-à-vis d’eux.
À l’issue de cette session, vous aurez situé votre unité dans votre environnement et vous saurez citer et décrire les informations clés que vous devez rapidement maîtriser à son sujet.
Après ce cours, vous auriez appris:
- Comment situer votre unité dans son environnement ?
- Comment dresser la carte d’identité de votre unité ?
- Quelles sont les informations essentielles que vous devez connaître sur votre unité ?

Bij leiderschap en visie gaat het om verandering. De leider brengt zijn mensen namelijk naar een nieuwe bestemming en spoort ze aan om het maximale uit zichzelf te halen om deze bestemming te bereiken. Het is een uitdaging die moeilijk kan zijn en die het dagelijks leven van de betrokken partijen zeker gaat veranderen. Het is dus heel belangrijk om vooraf een analyse van de huidige situatie uit te voeren om de mogelijke weerstand bij de mensen vast te stellen en om de gevolgen van de verandering te bepalen. Het doel is tweeledig: een realistische en toegankelijke visie ontwikkelen, maar ook de medewerkers motiveren en overtuigen om de visie te realiseren.
Na afloop van deze cursus hebt u bijgeleerd over de volgende zaken:
- De huidige situatie van uzelf en van uw teams analyseren.
- De schaduwkanten van de visie onderzoeken, oftewel de zaken onderzoeken die een obstakel zouden kunnen zijn voor de verwezenlijking van de visie.
- De gevolgen van de verandering in kaart brengen, vooral de zaken die u misschien gaat verliezen, dat wat u gaat winnen door de verandering en de positieve aspecten van de huidige situatie die u wilt behouden.
Le leadership et la vision sont affaire de changement. En effet, le leader conduit ses équipes à un nouvel endroit et les incite à donner le maximum pour y parvenir. C’est un challenge qui peut s’avérer difficile et qui va forcément bousculer le quotidien des protagonistes. Il est donc nécessaire d’effectuer au préalable une analyse de la situation actuelle, d’identifier les résistances potentielles de ses équipes et de déterminer les impacts que le changement va impliquer pour elles. L’objectif est double : élaborer une vision réaliste et accessible, mais aussi motiver et convaincre ses équipes d’atteindre la vision.
Après ce cours, vous auriez appris:
- Analyser votre situation actuelle et celle de vos équipes.
- Explorer les zones d’ombre de la vision, c’est-à-dire ce qui risque d’empêcher la vision de se réaliser
- Analyser les impacts du changement, notamment ce que vous risquez de perdre, ce que vous allez gagner avec le changement et les points positifs de la situation actuelle que vous souhaitez conserver.

Een grote diversiteit aan verantwoordelijkheden en taken, een toename van het aantal hiërarchische lijnen, de noodzaak zich aan te passen aan functies die voortdurend in verandering zijn ... de werkomgeving in het bedrijfsleven van de eenentwintigste eeuw vraagt van alle medewerkers een flinke dosis doortastendheid en het vermogen om snel te reageren. Het motiveren van een medewerker, houdt in dat u hem de energie geeft die hij nodig heeft om het beste uit hemzelf te halen.
In het licht van deze verantwoordelijkheid kan de manager het gevoel hebben dat hij tekortschiet: hoe houdt men de motivatie in stand? Bestaan er op dit gebied richtlijnen voor de beste aanpak? Hoe brengt men deze aanpak in de praktijk?
Na afloop van deze cursus hebt u bijgeleerd over de volgende zaken:
- De technieken die u moet kennen om opdrachten toe te kennen en motiverende doelen te stellen voor uw medewerkers.
- De best practice voor het begeleiden en waarderen van uw medewerkers op een manier die hun motivatie in stand houdt.
Diversité des responsabilités et des tâches, multiplication des rattachements hiérarchiques, nécessité de s’adapter à des postes en constante évolution… l’environnement de travail dans l’entreprise du XXIe siècle exige de chaque collaborateur un grand dynamisme et une importante réactivité. Motiver un collaborateur, c’est précisément lui donner l’énergie dont il a besoin pour donner le meilleur de lui-même.
Face à cette responsabilité, le manager peut se sentir dépourvu : comment entretenir la motivation ? Existe-t-il dans ce domaine des bonnes pratiques ? Comment les mettre en œuvre ?
Après ce cours, vous auriez appris:
- Les techniques à connaître pour attribuer les missions et fixer des objectifs motivants à vos collaborateurs.
- Les bonnes pratiques pour les accompagner et les valoriser de manière à entretenir leur motivation.

Ook vandaag de dag nog hoort men zeer uiteenlopende meningen over de functie en het belang van motivatie. Sommige managers denken dat het onmogelijk is om rekening te houden met de prioriteiten van elke medewerker terwijl anderen van mening zijn dat de motivatie de motor is achter de individuele prestaties.
In deze sessie wordt duidelijk gemaakt wat er op het spel staat wat betreft het begrip 'motivatie'. Wat is het effect van motivatie (of het ontbreken daarvan) op uw medewerkers? Hoe kunt u rekening houden met de aspiraties van elk van uw medewerkers bij het leidinggeven aan uw team.
Na afloop van deze cursus hebt u bijgeleerd over de volgende zaken:
- Datgene waar u zichzelf aan blootstelt wanneer u geen rekening houdt met de motivatie van uw medewerkers.
- Of omgekeerd, de voordelen die u kunt behalen wanneer u rekening houdt met de individuele motivatiebronnen.
- Welk basisprincipe moet u respecteren wanneer u rekening wilt houden met de motivatie van uw medewerkers.
Aujourd’hui encore, il n’est pas rare d’entendre des avis très divergents sur le rôle et l’importance de la motivation. Certains managers estiment qu’il est impossible de prendre en compte les priorités de chaque collaborateur tandis que d’autres tiennent la motivation pour le moteur de la performance individuelle.
Cette session vous propose d’éclaircir les enjeux liés à cette notion. Quels sont les effets de la motivation (ou de son absence) sur vos collaborateurs ? Comment prendre en compte les aspirations de chacun au niveau de votre management ?
Après ce cours, vous auriez appris:
- Ce à quoi vous vous exposez si vous négligez la motivation de vos collaborateurs.
- À l’inverse, les bénéfices que vous pouvez retirer en tenant compte des sources individuelles de motivation.
- Quel est le principe de base à respecter pour prendre en compte la motivation de vos collaborateurs.

Is het voldoende om de visie door te geven om deze operationeel te maken? Dat is een van de grootste problemen van een bedrijf en een reeks voorbeelden van mislukte visies maakt duidelijk dat het antwoord nee is. Want als een visie een bron van inspiratie en motivatie is, moet deze ook op operationele wijze worden gepresenteerd. Een visie brengt namelijk verandering op alle niveaus: visie raakt de kern van een bedrijf en van de medewerkers en beïnvloedt de doelstellingen, de omgeving en het gedrag.
Na afloop van deze cursus hebt u bijgeleerd over de volgende zaken:
- De visie operationeel maken voor de businessunit
- De niveaus waaraan de visie wordt doorgegeven, vaststellen
- De tools gebruiken om de visie door te geven
Suffit-il de relayer la vision pour la rendre opérationnelle ? C’est l’une des difficultés majeures que rencontre une entreprise, et une kyrielle d’exemples de visions avortées nous montre que la réponse est non. Car si la vision est source d’inspiration et de motivation, elle doit aussi se présenter de façon opérationnelle, car elle modifie et affecte les fondements de notre entreprise et de nous-mêmes, de notre objectif à l’environnement en passant par nos comportements.
Après ce cours, vous auriez appris:
- Rendre la vision opérationnelle pour son unité
- Cerner les niveaux de l’entreprise auxquels relayer la vision
- Utiliser les outils permettant de relayer la vision

Hoe meer u taken, waarrond uw medewerkers zelfstandig werken, kunt delegeren, hoe meer tijd u zelf kunt besteden aan ander werk, dat voor u strategisch en belangrijk is. Deze opleidingsmodule legt u uit hoe u de managementstijlen kunt gebruiken om uw medewerkers zelfstandiger te maken en zo de efficiëntie op lange termijn te bevorderen.
Na afloop van deze cursus hebt u bijgeleerd over de volgende zaken:
- Waarom moet u de zelfstandigheid van uw medewerkers stimuleren
- Hoe kunt u de zelfstandigheid van uw medewerkers stimuleren?
- Oefenen in een concrete situatie
Plus vous pourrez déléguer de missions sur lesquelles vos collaborateurs sont autonomes, plus vous pourrez vous consacrer à des missions stratégiques et prioritaires pour vous. Cette session vous explique comment utiliser les styles de management pour faire progresser l’autonomie de vos collaborateurs et viser ainsi une efficacité à long terme.
Après ce cours, vous auriez appris:
- Pourquoi développer l’autonomie de vos collaborateurs
- Comment faire progresser l’autonomie de son collaborateur
- S’entraîner dans une situation concrète


Medewerkers reageren vaak negatief op een nieuwe visie en de veranderingen die daarbij komen kijken of ze denken dat ze niet in staat zijn de visie waar te maken. Deze reacties berusten over het algemeen niet op feiten maar op overtuigingen die direct van invloed zijn op het gedrag. Als u wilt dat uw visie wordt uitgevoerd, moeten uw teams er eerst in geloven. Het doel van deze sessie is om u te helpen de overtuigingen binnen uw teams te toetsen en, indien dit nodig blijkt te zijn, de kracht van de overtuigingen te versterken.
Na afloop van deze cursus hebt u bijgeleerd over de volgende zaken:
- De zwakkere overtuigingen vaststellen
- Deze zwakkere overtuigingen omzetten in gemotiveerde overtuigingen door een beroep te doen op rolmodellen en mentors
Face à une vision et au changement qui l’accompagne, les équipes ont tendance à réagir négativement ou à se sentir incapables de réussir. Ces réactions sont généralement motivées, non par des faits, mais par des croyances qui influencent directement leurs comportements. Si vous voulez que votre vision se réalise, il est indispensable que vos équipes y croient un minimum. Cette session a pour but de vous aider à mesurer la force des croyances de vos équipes et, lorsque cela s’avère nécessaire, à renforcer l’intensité de ces croyances.
Après ce cours, vous auriez appris:
- Identifier les croyances peu affirmées dans votre vision
- Convertir ces croyances peu affirmées en de véritables convictions en ayant recours pour cela à des modèles et des mentors

Is visie alleen bestemd voor de talentvolle elite? Is visie een vaag begrip dat buiten ons bereik ligt? Het antwoord op deze twee vragen is nee. Een visie met een sterke impact lijkt op een waterval die vertrekt van het hoogste punt en dan omlaag rolt naar alle niveaus van het bedrijf: van de CEO naar de businessunit, van de manager via het team naar het individu. Het is heel belangrijk dat managers zich de visie, de strategie en de doelstellingen die op topniveau worden bepaald, eigen maken. Zo kunnen zij deze visie, strategie en doelstellingen omzetten in een motiverende visie voor henzelf en hun mensen. Met behulp van een aantal eenvoudige en doeltreffende tools, zorgt deze training ervoor dat alle managers een visie kunnen ontwikkelen.
Na afloop van deze cursus hebt u bijgeleerd over de volgende zaken:
- Begrijpen waarom het belangrijk is de visie aan uw eigen niveau door te geven
- Een aantal tools leren gebruiken waarmee u uw eigen visie kunt ontwikkelen
- De corporate visie omzetten in een inspirerende visie speciaal voor uw niveau
La vision est-elle réservée à quelques élus particulièrement doués ? Est-ce quelque chose de vague qui se situe bien au-delà de notre portée et de celle de nos équipes ? La réponse à ces deux questions est non. Une vision à fort impact ressemble à une cascade d’eau qui part du sommet et traverse tous les niveaux de l’entreprise, de la direction générale à la business unit, du manager à l’équipe à l’individu. Il est essentiel que tous les managers puissent s’approprier la vision, la stratégie et les objectifs définis au niveau corporate et qu’ils réussissent à les transformer en une vision motivante pour eux-mêmes et leurs équipes. Grâce à une série d’outils simples et efficaces, cette formation met la création de la vision à la portée de tous les managers.
Après ce cours, vous auriez appris:
- Comprendre la nécessité de relayer la vision à votre propre niveau
- Maîtriser une série d'outils qui vous aide à créer votre vision
- Transformer la vision corporate en une vision inspirante et spécifique à votre niveau


Steeds meer bedrijven zijn bereid het leiderschap te delen met al hun personeel. Dat betekent dat er geen statische leidersrol meer is, maar dat iedereen op elk bedrijfsniveau zijn collega's kan beïnvloeden op grond van de omstandigheden en zijn of haar deskundigheid. In deze module wordt uitgelegd hoe bedrijven dat voor elkaar kunnen krijgen.
Na afloop van deze cursus hebt u bijgeleerd over de volgende zaken:
- 5 acties om gedeeld leiderschap binnen het bedrijf te ontwikkelen
De plus en plus d’entreprises sont disposées à partager le leadership avec tout leur personnel. Cela signifie qu’il n’y a plus de rôle statique de leader mais que tout le monde peut à chaque niveau de l’entreprise exercer de l’influence sur ses collègues en fonction des circonstances et de son niveau d’expertise. Ce module dévoile comment les entreprises doivent s'y prendre pour que cela fonctionne.
Après ce cours, vous auriez appris:
- 5 actions à mettre en œuvre pour développer le leadership partagé au sein de l'entreprise

Na afloop van deze cursus hebt u bijgeleerd over de volgende zaken:
● hoe identificeer je problemen bij de stakeholders?
● hoe identificeer je hun positie ten opzichte van je projecten?
● hoe stel je aangepaste actieplannen op?
Aanvraag indienen


U hebt kort geleden een managementfunctie gekregen en u vraagt zich af wat er voor u gaat veranderen en wat de gevolgen van uw nieuwe functie zullen zijn voor uw werk en uw privéleven?
Wat wordt nu precies uw rol, welke taken gaat u uitvoeren en welke
kwaliteiten hebt u nodig om uw nieuwe verantwoordelijkheden met succes te kunnen dragen?
Deze opleidingsmodule geeft antwoord op al deze vragen.
Aan de hand van het voorbeeld van Onno Dekkers, die pas tot manager benoemd is, geven wij
u de gelegenheid om op uw rol als manager te anticiperen en we reiken u instrumenten aan om u in deze nieuwe functie te situeren.
Aan het einde van deze opleidingsmodule zult u zich zo bewust worden van wat er voor u zal veranderen en wat er precies
van u verwacht wordt en hebt u uw eigen functie onder de loep genomen. Daarnaast krijgt u ook een duidelijk beeld van de prioriteiten die u zich tijdens de eerste weken in uw nieuwe functie zult moeten stellen.
Vous venez de prendre une fonction de manager et vous vous demandez ce qui va changer pour vous, et quels impacts cette prise de fonction va avoir sur votre vie personnelle et professionnelle ?
Vous vous interrogez sur votre rôle, votre mission, et
sur Les différentes compétences requises pour réussir dans vos nouvelles responsabilités ?
Cette session répond à vos questions.
À travers le cas d’Olivier Carré, un manager récemment nommé, on vous propose de faire le point sur votre
rôle de manager et on vous donne des repères pour vous situer dans votre nouvelle fonction.
À la fin de cette session , vous aurez pris conscience de ce qui va changer pour vous, fait le point sur ce que l'on attend de vous, et dressé un premier
diagnostic de votre nouveau rôle.
En outre, vous aurez une idée claire sur les priorités que vous devez vous fixer au cours des premières semaines de votre prise de fonction.