Doelen:

Deze opleiding heeft tot doel om de door de medewerkers gebruikte processen te optimaliseren teneinde tijdwinst te boeken, een betere service aan de klant te leveren en een betere samenwerking tussen teams en diensten te bekomen. Het eindresultaat is een hogere efficiëntie gecombineerd met meer werkplezier bij de medewerkers omdat de voor hen belangrijkste storingen in het werk zijn geëlimineerd.

Inhoud:

De opleiding bestaat uit een reeks video’s, gevolgd door oefeningen. Er zijn daarnaast 3 digitale sessies van telkens ongeveer 2 uur voorzien om de concepten uit de video en de oefeningen ook in de vingers te krijgen.
  • Hoe betrokken medewerkers actief laten participeren in het verbetertraject, weerstand vermijden en vertrouwen geven.
  • Hoe de klantenverwachtingen expliciteren
  • Hoe het actueel proces uittekenen en kwantificeren
  • Hoe de problemen aanduiden in het actueel proces en prioriteren wat we eerst aanpakken, verbeteringen formuleren, een projectplan maken en een systematiek afspreken, de afgesproken verbeteringen doorvoeren en opvolgen.
De digitale interactieve sessie is een Teams-meeting waarbij gebruikt gemaakt wordt van Conceptboard. Zo worden de concepten ingeoefend aan de hand van een herkenbare praktijksituatie.

Kennis/vaardigheden

Na afloop van de opleiding zal de deelnemer zal in staat zijn om
  • Technieken te gebruiken die de betrokken (proces)medewerkers aanzetten actief mee te werken aan de optimalisatie van hun werkprocessen.
  • Samen met de collega’s autonoom hun eigen processen te analyseren, verbeterpunten aan te duiden, deze te prioriteren en aan te pakken.
  • Gebruik te maken van tools om digitaal samen te werken (informatie structureren, brainstormen, groepsbeslissingen nemen en via creatieve co-creatie tot oplossingen te komen.)